|
Rozszczepienie światła - Barwy
|
Od 01.01.2015 odwiedzono tę wizytówkę 7095 razy.
Chcesz zwiększyć zainteresowanie Twoją jednostką?
Zaprezentuj w naszym informatorze swoją jednostkę ->>>
|
|
* szkolnictwo.pl - najpopularniejszy informator edukacyjny - 1,5 mln użytkowników miesięcznie
Platforma Edukacyjna - gotowe opracowania lekcji oraz testów.
Konspekt lekcji z optyki z wykorzystaniem programu komputerowego,który jest ogólnie dostępny w internecie.Lekcja do przeprowadzenia w pracowni komputerowej.
Temat: Rozszczepienie światła. Barwy. Opracowała B.Winarska
Cele lekcji:
Uczeń potrafi: -wyjaśnić na czym polega zjawisko rozszczepienia światła białego -narysować bieg promieni w pryzmacie -omówić powstawanie barw (system RGB i CMY) -wyjaśnić zasadę otrzymywania obrazów kolorowych -wyjaśnić zasadę drukowania kolorowego
Środki dydaktyczne: Podręcznik „Fizyka i astronomia dla gimnazjum” -wydawnictwo Nowa Era, pryzmat, lampa halogenowa lub światło słoneczne, laser lub dioda, ”Ilustrowana encyklopedia nauki” program „Barwy” ze strony internetowej wyd. Nowa Era (lekcja w pracowni komputerowej) http://www.nowaera.com.pl/uczniom/cwicz_gry.html ,
Metody:
Słowna-pogadanka Praktyczna –ćwiczenia, praca z programem komputerowym
Przebieg lekcji 1. Powtórzenie wiadomości na temat zjawiska załamania światła. -Prawo załamania światła -Pojęcia: prostopadła padania, promień padający, promień załamany -Światło monochromatyczne
2. Załamanie światła przy przechodzeniu przez pryzmat: -Omówienie pryzmatu jako bryły geometrycznej -Demonstracja przejścia promienia świata laserowego (monochromatycznego) przez pryzmat -Demonstracja przejścia światła białego przez pryzmat -Widmo ciągłe światła białego – ilustracja barwna (książka str.59) Wnioski: a)światło monochromatyczne przechodząc przez pryzmat ulega dwukrotnemu załamaniu. b)Światło białe przechodząc przez pryzmat ulega zjawisku rozszczepienia. W wyniku czego otrzymujemy tzw. widmo ciągłe światła białego c)Światło białe jest falą elektromagnetyczna o długości od 380 do 770 nm. d)Najsłabiej załamuje się w szkle światło czerwone a najbardziej światło fioletowe.
3. Składanie (analiza) światła z barw podstawowych –system RGB (czerwony, zielony, żółty) 4. Składanie barwników (drukowanie) – system CMY (błękit, turkus, żółty). 5. Utrwalenie i podsumowanie poznanych wiadomości: -Wykorzystanie programu „Barwy” do składania barw(symulacje komputerowe) -Wykonanie ćwiczeń z zeszytu ćwiczeń str.30-31 zad 66-68 -Omówienie zadań problemowych z kart pracy
Karta Pracy
I. Odczytaj i zapisz długości fali elektromagnetycznej, odpowiadające następującym barwom:
fioletowa
|
zielona
|
niebieska
|
żółta
|
pomarańczowa
|
czerwona
|
II. Światło jest mieszaniną barw — fal elektromagnetycznych widzialnych. Dlaczego, obserwując otoczenie, widzimy światło białe?
III. Światło emitowane przez zwykłą żarówkę elektryczną różni się nieco od światła dziennego. Co jest powodem zmiany barwy światła żarówki?
IV. Płatki róży są czerwone, ponieważ cząsteczki barwnika zawartego w płatku absorbują wszystkie barwy z wyjątkiem czerwonej. W ostatnich latach ogrodnikom udało się wyhodować róże o czarnych płatkach. Dlaczego płatki róży są czarne?
V. Zwierzęta i ptaki w celu ukrycia się przed wrogiem lub dla ułatwienia zdobycia pożywienia dostosowują swoją barwę do otoczenia. Podaj 4 przykłady takich zwierząt lub ptaków.
|
Umieść poniższy link na swojej stronie aby wzmocnić promocję tej jednostki oraz jej pozycjonowanie w wyszukiwarkach internetowych:
X
Zarejestruj się lub zaloguj,
aby mieć pełny dostęp do serwisu edukacyjnego.
www.szkolnictwo.pl
e-mail: zmiany@szkolnictwo.pl - największy w Polsce katalog szkół - ponad 1 mln użytkowników miesięcznie
Nauczycielu! Bezpłatne, interaktywne lekcje i testy oraz prezentacje w PowerPoint`cie --> www.szkolnictwo.pl (w zakładce "Nauka").
|
|
|